Welke archetypen zijn er, en wat kunnen ze betekenen voor jouw bedrijf? Hier een overzicht van de twaalf belangrijkste.
Koning
Ambassadeur, Manager, Rechter, Patriarch
De Heerser is een centraal figuur. Hij schept orde, en bepaald de standaard. Organisaties met dit archetype weten hoe ze in de schijnwerpers moeten stappen en de controle moeten nemen. Door middel van beleid, procedures en een gezaghebbende persoonlijkheid, pushen deze organisaties totdat alles correct wordt gedaan.
Heersers zijn experts in het balanceren van meerdere stakeholders en het tonen van uitzonderlijke leiderschapskwaliteiten. Maar de sterkste mening is niet altijd de populairste. Heersers hebben meestal gelijk, maar dat betekent niet altijd dat iedereen blij is als ze binnen komen lopen.
Bekende merken: Mercedes, KLM, Nyenrode
Schepper
Artiest, Ondernemer, Visionair, Ontwerper
Schrijvers, ontwerpers, architecten, muzikanten, en zelfs werktuigbouwkundigen – er zijn organisaties waar mensen het aangeboren vermogen hebben om te bouwen, te presenteren én uit te voeren. Scheppers verbazen ons met hun vaardigheden van het ontwikkelen van producten die zowel mooi als functioneel zijn. Maar, zoals ieder archetype heeft ook de Schepper een schaduwzijde; hij kan vast komen te zitten in een cyclus van perfectionisme en verzanden in zijn eigen frustratie.
Bekende merken: Adobe, LEGO, Pinterest
Onschuldige
Idealist, Dromer, Heilige, Kind
Het leven zoals het zou moeten zijn. IJskoude limonade op een hete dag, de eerste lach van een baby, of duiken in een bergmeer. Sommige momenten in het leven kunnen alleen worden beschreven met één woord: perfect. The Onschuldige-organisatie helpt mensen vrede en geluk te vinden. Ze verlangen naar het paradijs.
Onschuldigen zijn een voorbeeld in hun optimisme. Door vriendelijkheid te praktiseren of een vertrouwende glimlach. Ze zijn consistent en pretentieloos. Maar soms is het glas niet altijd halfvol, dan heeft de Onschuldige een reality check nodig om de zaken in beweging te houden. Hun zwakte is dan ook naïviteit, ontkenning en onderdrukking.
Bekende merken: Coca Cola, Zwitsal, Dove
Wijze
Detective, Mentor, Priester, Vertaler
Wijzen ondersteunen elke poging om te leren. Want hoe meer jij weet, hoe beter het is voor ons allemaal.
Onderzoeken, meten en testen, dan studeren, herzien en onderwijzen – Wijzen zijn methodisch en objectief. Ze zijn de slimste en hebben waarschijnlijk de tijd, geschiedenis en bewezen strategieën aan hun kant staan.
Boeken en conferenties zijn de hoogtepunten van een Wijze-cultuur. Ze zullen altijd zorgen voor een goed doordachte methode en je kunt garanderen dat ze in staat zijn om hun resultaten te bewijzen. Hun zwakte is de neiging om dogmatisch te worden en in een ivoren toren te zitten.
Bekende merken: IBM, Wikipedia, Harvard
Ontdekker
Avonturier, Pionier, Zoeker, Pelgrim
De top van een berg. De rand van een klif. Het winnen van de pitch voor je gloednieuwe startup. Ontdekkers gaan waar geen man of vrouw ooit is geweest. Heb je iemand nodig om een nieuwe weg te vinden? Dan wil je de Ontdekker aan je zijde.
Ontdekker-organisaties zijn vastbesloten om ons zover te krijgen dat we gaan léven. Onafhankelijk, zelfbesturend, in de voorhoede van theorie en praktijk en niet-conformistisch. Met een kinderlijk enthousiasme voor wat nieuw is, zijn ze – of gedragen ze zich – vaak als de jongste in de kamer.
Maar net als een eenzame reiziger, kan de Ontdekker er een gewoonte van maken zich te vervreemden, omdat hij zich niet kan settelen. Het gevaar is dat hij uiteindelijk doelloos ronddwaalt. Hij is bang om vast te komen zitten en een grijze muis te worden. Hij zoekt naar zingeving en wil ontsnappen aan de verveling.
Bekende merken: Jeep, National Geographic, The North Face
Magiër
Innovator, Uitvinder, Alchemist, Catalyst
“Hoe heb je dat gedaan?!” De Magiër-cultuur imponeert en betovert toeschouwers met grote ondernemingen en een magische vermogen om te bereiken waar ze hun zinnen op zetten. Bij een Magiër-organisatie bestaat het woord ‘onmogelijk’ niet . Zij kunnen je beeld, gevoelens of perspectief transformeren. De Magiër helpt klanten hun visie op het leven te veranderen.
Magiërs zijn ook meesters in ‘beleving’. Van de details in de verpakking tot aan de bewegwijzering en alles daar tussenin, elk element telt. Maar elke dag opnieuw proberen om een konijn uit een hoed te toveren, kan vermoeiend zijn en medewerkers kunnen vastlopen door de grote verwachtingen om onmogelijke opdrachten te volbrengen. De zwakte van Magiër-organisaties is de neiging manipulatief te worden.
Bekende merken: Apple, Disney, Axe
Rebel
Revolutionair, Bandiet, Hervormer, Vrijbuiter
Revolutionairen doen dingen radicaal anders, met opzet. Regels zijn gemaakt om gebroken te worden. De status quo uitdagen. Revolutionair-organisaties zijn geboren om dingen te breken, en hun creatieve doorbraken brengen ware industrie-veranderende innovatie.
Maar de Revolutionaire houding schokkend zijn. Hun passie voor het breken van dingen kan ons vooruit duwen, maar het bijkomende risico is het verliezen van een vriend hier en daar.
Bekende merken: Greenpeace, Harley Davidson, BNN
Held
Krijger, Bevrijder, Atleet, Soldaat
Helden inspireren ons om groter, moediger en sterker zijn. Met discipline en focus. Held-culturen zijn zeer productief, daadkrachtig, gedisciplineerd en geconcentreerd. Ze zijn moedige kampioenen ze inspireren ons allemaal om een beetje moediger zijn. Hun mentaliteit om nog harder te werken in moeilijke tijden kan echter leiden tot burn-outs, stress, of agressief gedrag. Hun zwakte is arrogantie en obsessiviteit. Hun angst zwakheid en kwetsbaarheid.
Bekende merken: Nike, BMW, Artsen Zonder Grenzen
Troubadour
Hofnar, Clown, Entertainer, Provocateur
Lach en de wereld zal met je mee lachen. Het archetype Troubadour is aanwezig in organisaties die doen en geven zodat anderen zich kunnen vermaken. Innovatief en uitgesproken, ze zijn de eerste die een cocktail voorstellen na een drukke, lastige dag. Hun vrolijke houding maakt dat mensen graag met hen omgaan. Als dienstverlener helpen ze om de angel uit de moeilijkste momenten van het leven te halen. Ook heeft de Troubadour de eigenschap dat hij een taboe kan doorbreken met een lach
Soms echter, zijn grappen niet grappig. Lachen is niet altijd passend en de ‘grappige kerel’ wordt niet altijd als de slimste gezien. Zelfs een Nar kan een herinnering nodig hebben om te werken aan zijn timing. Zijn zwakte is dan ook onverantwoordelijk of gemeen zijn.
Bekende merken: Walibi, MailChimp, Ben & Jerry’s
Burger
Dienaar, Netwerker, Pleitbezorger, De Meerderheid
De Burger is echt, eerlijk en werkt hard. Allen voor één en één voor allen. Burger-organisaties comfortabele plekken waar iedereen erbij hoort. Iedereen wordt gelijk behandeld en ze werken samen om ervoor te zorgen dat de regels voor iedereen gelijk zijn. Samen ontwikkelen ze een sterke deugdzaamheid. Bij Burger-organisaties draait het vaak om commissies of ondersteuningsgroepen, waar mensen van alle niveaus zich verbinden om samen te werken.
Bekende merken: Ikea, Opel, Hema
Liefhebber
Levensgenieter, Vertrouweling, Verbinder, Romanticus
Verleiders spreken onze zintuigen aan. Ze creëren passievolle ervaringen die relaties en langdurige herinneringen opbouwen. Denk aan je meest levendige herinnering. De kans is groot dat het gaat om een rijke combinatie van zintuigen en emoties. Verleiders willen onze kwaliteit van leven verhogen door middel van luxe producten, entertainment of voedsel.
Verleiders staan niet per se gelijk aan romantiek, noch zijn ze uitsluitend vrouwelijk. In plaats daarvan, ze zijn een perfecte mix van James Bond en een verfijnde, exclusieve wijn.
Bekende merken: Dior, Côte d’Or, Calvin Klein
Zorggever
Engel, Moeder, Genezer, Samaritaan
Mensen prioriteit maken. Deskundige mentoren en hartstochtelijke verdedigers, deze organisaties en teams zijn de eerste om een handje te helpen, je een luisterend oor, of een schouder aan te bieden. De Verzorger-cultuur wil hun werknemers en klanten helpen om te groeien en ze zullen hen onvoorwaardelijk steunen. Maar ze weten ook dat mensen het soms nodig hebben om hun eigen lessen te leren, dus wees niet verbaasd als ze je net ver genoeg brengen om je dan uit het nest te laten springen.
Verzorger-culturen hebben een open houding, zijn consistent en betrouwbaar. Ze zijn het sterkst wanneer zij optreden als mentor voor medewerkers of klanten. Echter, zelfopoffering en slapeloze nachten door te veel zorgen zijn de schaduwkant van de Verzorger.