Het opzetten van je marketing – hoe werkt dat?

“We hebben een nieuwe website nodig”, “Misschien moeten we meer met Adwords of social media gaan doen, of een nieuwsbrief opzetten.”

Elke organisatie komt zo nu en dan op een punt dat er weer een flinke zwengel aan de communicatie moet worden gegeven. De één heeft zin in wat nieuws, bij de ander is de nood hoog. Je kunt hier heel veel energie in steken, maar hoe zorg je ervoor dat je je tijd nuttig besteedt?  Hoe zet je je marketing en communicatie goed op? Wil je aanbiedingen communiceren of wil je je bedrijf als merk verankeren in de harten van je klanten? In een serie blogs geef ik een aantal tips over hoe je je boodschap duidelijk overbrengt. In alle onderdelen zul je merken dat het niet alleen over je boodschap naar buiten gaat, maar ook over je focus en alignment intern.

 

1. Het begin – wat doe je?

Zorg eerst dat je scherp krijgt wat je biedt.

  1. Wat doe je?
  2. Voor wie doe je dat?
  3. Waarom doe je dat?

Als je op alle drie de vragen een antwoord van één zin kunt geven ben je al een heel eind. Zo niet, dan is dit het eerste waar je mee aan de slag moet. In de praktijk blijkt dat mensen het heel lastig vinden om meerdere dingen van één bedrijf te onthouden. Ik heb opdrachtgevers gehad die hun dienstenpakket wilden uitbreiden met iets heel nieuws. In sommige gevallen heeft het jaren geduurd voordat al hun klanten hiervan op de hoogte waren. Het werkt vaak beter om je propositie aan te passen. Bijvoorbeeld een pizzeria die de allerbeste authentieke pizza’s maakt, wil uitbreiden met goede espresso. Dat is moeilijk om te onthouden. Een pizzeria met koffie. Door de propositie aan te passen naar ‘Italiaanse specialiteiten’ kunnen klanten dit veel beter plaatsen.

Een goed model om hier zicht op te krijgen is het Business Model Canvas. Eén van mijn blogs gaat hierover. Hierin leg ik in een aantal stappen uit hoe je deze tool gebruikt.

Lees het blog over Business Model Canvas hier »

 

2. Psychologie en Storytelling

Als je weet wat je biedt en aan wie, is het tijd voor de volgende stap. Weet je waarom je dit doet? Wat is je initiële drive geweest om hiermee te beginnen? Wat is je werkelijke passie? Wat is de oorsprong van het bedrijf?

Als klant koop je een product of dienst omdat het een probleem oplost. Maar niet alleen daarom. Iets kopen is maar deels een rationeel besluit. Het is eigenlijk voor een groot deel een emotioneel besluit. Hoe krijg je hier grip op?

Jouw product of dienst speelt een rol in de levens van (potentiële) klanten. Als je weet hoe dit werkt en welke rol je speelt, kan dit je marketing vele malen efficiënter maken. Het kan je ook veel kosten besparen. Hoe dit precies werkt, probeer ik uit te leggen in mijn blog ‘Het opzetten van je marketing: Merkstrategie en storytelling’.

Wil je op de hoogte gehouden worden als dit blog uitkomt? Stuur dan: nieuws@michielkokee.nl

 

3. Uitrol en fasering

Hoe faseer je je marketing? De uitrol. Hoe mik je op verschillende groepen tegelijk, hoe prioriteer je je budget en hoe zorg je ervoor dat de workload goed verdeeld wordt?

Als je met een nieuwe website bezig bent, betekent dat niet dat de rest van de marketingactiviteiten moet wachten totdat deze klaar is.

Er zijn een aantal behulpzame modellen die aardig op elkaar lijken. Het Bitser model lijkt erg op de bekende Sales-funnel die in verschillende varianten bestaat. Deze modellen knippen het hele klantproces in stukjes. Stap één is het zorgen dat mensen er bewust van worden dat jij en je oplossing überhaupt bestaan. De laatste stap gaat over trouwe klanten die ambassadeurs worden.

Door je marketingactiviteiten in stukjes te knippen kan je per onderdeel kijken wie wat moet gaan doen en met welk budget.

Wil je op de hoogte gehouden worden als dit blog uitkomt? Stuur dan: nieuws@michielkokee.nl